MANASLU 8163 moh.

Verdens 8. høyeste fjell
Ekspedisjon 31.august

Formidler av ekspedisjoner:                             Høyfjellspesialisten

Ekspedisjonsleder:                                                                     Nima Gombu Sherpa

Manaslu 8163moh.

Manaslu 8163 moh. er det åttende høyeste fjellet i verden. Fjellet ligger i Mansiri Himal, eller Gorkha-massivet, en fjellkjede nordvest i Gorkha-distriktet i Nepal. Navnet «Manaslu» kommer fra sanskrit Manasa, som betyr «Åndens fjell».

September er valgt fordi det da er ganske stabilt vær og forholdsvis mildt klima.

Avreisedatoen er i programmet satt til 31. august, men dette kan variere med en dag eller to. Manaslu -programmet er satt til 40 dager. Dette er et solid gjennom-prøvd program som Nima bruker igjen og igjen. Som akklimatisering drar vi til Langtang-området i Nepal og får klatre-erfaring på et lavere fjell, Yala Peak (5500m). Dette er fordi det er lang vei til Manaslu BC, uten at man får nevneverdig akklimatisering.
Når vi kommer tilbake til Kathmandu, vil vi ta helikopter til Samagon 3360moh, og derfra gå til Manaslu BC 4895moh. Etter ekspedisjonen blir det helikopter tilbake til Kathmandu om man har toppforsøk helt på slutten. Om man er tidligere ferdig, kan det tenkes at vi har trekking/biltransport tilbake til Kathmandu.

Klatresherpa:Det vil være en klatre sherpa til hver deltaker. Vi vil ikke bære annet enn matpakke, drikke, kamera etc. Alt nødvendig utstyr vil bli båret opp av våre medhjelpere. De vil også besørge vann og mat på fjellet. Over Base Camp vil vi ha tørrmat med. (poser med middag, lunsj, grøt og supper som kun tilsettes vann). Her blir tatt oksygen med, og dette er inkludert. Gamowbag, oksymeter, Diamoks og annet nødvendig medisinsk utstyr blir tatt med.

Ekspedisjonslederen, Nima Gumbo Sherpa, er regnet for å være en av verdens beste sherpaer med svært høy kompetanse og erfaring med ekspedisjoner. Han er 45 år, har vært 19 ganger på toppen av Mt. Everest, og mange ganger på Manalsu, Cho Oyu og andre høye fjell Som en kuriositet er det Nima som er avbildet på etiketten til det populære ølet, Everest Beer!

Norsk turleder om flere enn 6 deltakere vil være Marit Andreassen eller Jan Kåre Andreassen. Om mindre enn 6 deltakere, vil gruppen reise med det lokale teamet, men en av oss norske vil være i Kathmandu ved ankomst og de første to dager for å gå gjennom utstyret og la teamet bli kjent med det lokale teamet.

Utstyr:Når det gjelder utstyr, så vil detaljert utstyrsliste komme senere. Listen kommer til å se ut noenlunde slik den gjør til Aconcagua. (tror samtlige potensielle deltakere har prøvd seg på Aconcagua) I tillegg vil det trenges dunbukse og dunvotter. Dette kan vi få bestilt og sydd for en rimelig penge i Kathmandu.

Prisen for ekspedisjonen vil være kr. 210 000,- etter dagens kjente priser. Dette dekker: Flybillett tur/retur Oslo -Kathmandu. Hotell i Kathmandu h/b. 2 netter før og to netter etter ekspedisjonen. Klatreavgifter og tillatelser. Transport fra Kathmandu til BC med helikopter. All nødvendig transport/bæring av utstyr i fjellet. Alle måltider i fjellet. Kjøkkentelt/kokker/ bord/stoler i Base Camp og Advanced Base Camp. Eget telt i BC. Varme i oppholdsteltet. Felles utstyr som faste tau, radio, satellitt telefon etc. Førstehjelpsutstyr. Oksygen fra 6700m. En klatre sherpa pr. deltaker. Ekspedisjonsleder er Nima Gumbo Sherpa og turleder er Marit Andreassen eller Jan Kåre Andreassen
Ikke inkludert: Visum til Nepal 50$. Personlig utstyr og personlig klatreutstyr. Ekstremsportforsikring (Europeiske Ca. kr. 700,- i tilleggsforsikring om man har sin reiseforsikring der.) Gouda har ekstremsportforsikring inkludert i sin vanlige reiseforsikring. Avbestillingsforsikring. Øl/vin/softdrinks.

Dato fra:
8. okt. Kathmandu Avreise
9. okt. Tilbake i Norge

Send henvendelse!

Deltaker fra Manaslu-ekspedisjonen 2014 sin tilbakemelding (en av tre deltakere):

Alt funka bra i Nepal. Jeg er veldig fornøyd med Nima og hans stab. Først var vi i Langtang på trekking. Det var også veldig bra , to guider og to bærere. De to bærerne rota litt når vi skulle ha teltleir før Yala Peak - de fant oss ikke, vi hadde bare ett telt noen timer, men det gjorde ingen ting synes jeg. Vi fikk etterhvert både telt og middag. Trekkingen var så bra at jeg håper jeg kan få med meg resten av familien på en tur. Manaslu. Basecamp var helt topp. Hvert vårt telt og oppvarmet messetelt. Kokken var helt unik, lagde deilig mat. Alltid varmt vann for tee og andre drikker. Frokost, lunsj og middag - alltid flere retter og dessert til middagen. Oppover i campene mindre mat, men alltid varm tee og supper. Vi fikk også sånn tørka mat som du varmer opp med kokende vann - kylling/carry o.l. Vi hadde imidlertid ikke så veldig matlyst når vi kom høyere, så vi spiste ikke så mye. Lå tre i teltet som var passe stort, men det ble litt kaos om morran selv om vi holdt varmen godt. Vi nådde toppen, men brukte utrolig lang tid ned igjen. Rakk bare camp 4 etter toppen, så camp 2 - før vi nådde basecamp 3 dagen.  Jeg var sliten ut fra camp 4, men satte opp farten etterhvert. Så jeg og guiden min var etterhvert langt foran resten. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med opplegget og kan anbefale Nima og co for alle som vil til Nepal - bruker de gjerne om igjen selv om det bare for trekking. Dette var noe av det jeg har opplevd, håper det kan brukes og jeg svarer gjerne på spørsmål. Hilsen fra Atle